فروش فیلمهای سینمایی روی پرده و اکران آنلاین طی مدت یک ماه در مجموع به چهار میلیارد و 108 میلیون تومان رسید. «شنای پروانه» ساخته محمد کارت با فروش یک میلیارد و 978 میلیون و 277 هزار تومان طی مدت 18 روز در صدر جدول فروش قرار گرفته و «خوب، بد، جلف: ارتش سری» ساخته پیمان قاسم خانی یک میلیارد و 949 میلیون و 157هزار تومان فروش داشته است.
برای تأمین سلامت اعضای کتابخانه ملی ایران و پرسنل خدمترسان به اعضا از پذیرش افراد بدون ماسک یا شیلد به محیط کتابخانه ملی ایران و تالارهای مطالعه خودداری میشود. به گفته مدیرکل اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فرآیند عضوپذیری کتابخانه ملی ایران بهصورت حضوری از یک تیرماه آغاز شده است و تا زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا الزامات بهداشتی جدیدی را بهصورت رسمی اعلام کند، ادامه خواهد داشت.
آمیتاب باچان اسطوره بازیگری سینمای هندوستان و فرزندش آبیشک باچان کرونا گرفتند. آمیتاب باچان بعد از انتشار این خبر در صفحه توئیتر خود نوشت: «تست کووید من مثبت بود، به بیمارستان منتقل شده ام، بیمارستان مقامها را مطلع کرده، خانواده و کارمندان تست شدهاند و منتظر نتایج هستیم.» هرچند پزشکان از وضعیت پایدار این بازیگر ۷۷ ساله گفتهاند، اما سن بالای این بازیگر باعث شده تا بسیاری از علاقهمندان به وی نگران وضعیت بازیگر محبوبشان باشند.
دبیر سیونهمین جشنواره تئاتر فجر از احتمال برگزاری آنلاین این جشنواره خبر داد. حسین مسافر آستانه گفت: «این یکی از مواردی است که مشغول مطالعه آن هستیم. در هر صورت چارهای نداریم جز استفاده از تکنولوژی. چه شرایط برای برگزاری جشنواره به شکل فیزیکی فراهم باشد و چه نباشد، باید از پتانسیلهای فضای مجازی بهره ببریم. البته در گام اول ضروری است زیرساختهای لازم را ایجاد کنیم.»
محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی گفت: «سامانههای فروش بلیت سینما فرصت
۶ ماهه دارند تا ۱۰ درصد سهم بازار را به دست بیاورند و در غیر این صورت از «سمفا» حذف میشوند.»
فیلم «جنگ ستارگان: امپراطوری ضربه میزند» 40 سال پس از ساختش دوباره در سینماهای امریکا اکران شد و در صدر جدول گیشه هفتگی فروش قرار گرفت. این فیلم به نویسندگی و تهیه کنندگی «جورج لوکاس» و به کارگردانی «اروین کرشنر» محصول سال ۱۹۸۰ میلادی، با احتساب فروش حاصل از اکران جدید خود تاکنون ۲۹۰.۴ میلیون دلار در امریکا فروخته است. شیوع ویروس کرونا و توقف تولیدات سینمایی و عدم بازگشایی سینماها با ظرفیت کامل این فرصت را فراهم کرده تا «جنگ ستارگان: امپراطوری ضربه میزند» ۲۳ سال پس از آخرین اکران بار دیگر بر پرده سینماهای امریکا به نمایش گذاشته شود.
نمایشگاهی درباره «جان وین» ستاره سینمای وسترن هالیوود که قرار بود در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شود با اعتراض دانشجویان به دیدگاههای نژادپرستانه این بازیگر برگزار نخواهد شد. «جان وین» در سال ۱۹۷۱ در مصاحبهای به صراحت گفته بود: «من به برتری سفیدپوستان معتقدم و بابت این موضوع که این افراد چند نسل پیش برده بودند احساس گناه نمیکنم.»
حسن شریفی، یکی از پیشکسوتان سینما که سالها در عکاسی، فیلمبرداری، تدارکات و تولید سینما فعالیت داشت درگذشت. حسن شریفی تجربههای ارزشمندی در تدارکات، تولید، عکاسی، فیلمبرداری و... در کنار اسامی مطرح سینما همچون ساموئل خاچیکیان، پرویز خطیبی، مجید محسنی، اسماعیل کوشان، مهدی میثاقیه، عباس شباویز و سیامک یاسمی داشت.
کتابی که از نظر داستانی مقدمهای بر «گتسبی بزرگ» است در صدوبیست و پنجمین سال تولد اسکات فیتزجرالد منتشر میشود. انتشارات «نو اگزیت» اعلام کرده که این کتاب را که «نیک» نام دارد مایکل فاریس اسمیت نوشته و قرار است فوریه ۲۰۲۱ منتشر شود.
اعلام تصمیم نهایی درباره برپایی نمایشگاه سی و سوم از سوی معاون فرهنگی وزیر ارشاد:
امسال نمایشگاه کتاب برگزار نمی شود
گروه فرهنگی/ «نمایشگاه کتاب تهران برگزار نمیشود»، این خبری است که روز گذشته به نقل از محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در فضای مجازی منتشر شد؛ هر چند که با توجه به شرایط فعلی اعلام چنین تصمیمی دور از تصور نبود. آنطور که این مسئول فرهنگی تأکید کرده شورای سیاستگذاری سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب در صدد برپایی برنامههای جایگزین دیگری است که جزئیات آنها بزودی اعلام میشود.
تصمیم گیریهای دقیقه نودی یکی از آسیبهایی است که اغلب ناشران در برپایی نمایشگاه کتاب تهران به آن اعتراض دارند، واگذاری دیرهنگام غرفهها برای جانمایی غرفهها و حتی فراتر از آن بحث خانه به دوشی همیشگی نمایشگاه کتاب و بحث بر سر اینکه بالاخره کدام یک از محلهای پیشنهادی هر ساله میزبانی آن را به عهده خواهد داشت.
شرایطی که برای نمایشگاه سیوسوم قدری متفاوتتر از سالهای گذشته رقم خورد و شاهد اعلام زودتر انتخاب محل برپایی نمایشگاه کتاب تهران در سال 99 بودیم که میزبانی آن را به مصلی واگذار کرده بودند. اتفاقی که تحقق آن تحت تأثیر درخواستهای مکرر و از سویی نامه نگاری ناشران به شخص اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری برای پرهیز از میزبانی مجدد شهر آفتاب به سبب مشکلاتی بود که طی سالهای 95 و 96 شاهد آنها بودیم. بررسی شرایط محلهای پیشنهادی برای نمایشگاه و از سویی جمعآوری امضای ناشران و نظر قطعی آنان مبنی بر اینکه اگر نمایشگاه به شهرآفتاب منتقل شود از حضور در آن انصراف خواهند داد منجر به میزبانی مجدد مصلی شد.
هرچند که این انتخاب چندان به کام ناشران و از سویی بازدیدکنندگان نشد، اواخر بهمن ماه، در حالی که ناشران در تب و تاب تهیه کاغذ برای انتشار تازههای نشر برای عرضه در نمایشگاه کتاب تهران بودند خبررسمی ورود ویروس کرونا به کشورمان منتشر شد. بهدنبال نگرانیها از گسترش این بیماری و از سویی اعلام ضرورت برخی توصیهها از سوی ستادملی مقابله با کرونا بحث جابهجایی زمانی این رویداد بینالمللی نشر به میان آمد؛ آن هم در شرایطی که قرار بود نمایشگاه کتاب تهران زودتر از زمان همیشگی، از 26 فروردین تا 5 اردیبهشت ماه برگزار شود.
با این حال نگرانیها از سیر صعودی ابتلا به این بیماری در کشورمان پیشبینیهای قبلی را بر هم زد و هر گونه تصمیمگیری تازه را منوط به اعلام نتیجه بررسیهای ستادملی مقابله با کرونا کرد. از آنجایی که بخش مهمی از گردش مالی صنعت نشر به 10 روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران وابسته است؛ از همان ابتدای به تعلیق درآمدن برپایی این رویداد بینالمللی پیشنهاد برپایی نمایشگاه کتاب در فضای مجازی مطرح شد.
طرح این پیشنهاد با واکنش منفی اهالی نشر همراه شد آنچنان که هومان حسنپور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نقد برپایی احتمالی نمایشگاه کتاب به این شیوه آن را به المپیک تشبیه کرد و گفت هر وقت المپیک مجازی برگزار شود میتوان نمایشگاه کتاب را هم به این شیوه برپا کرد. مخالفت جدی ناشران با پیشنهاد مذکور در نهایت به مسکوت ماندن آن منجر شد و محسن جوادی، رئیس سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران هم در گفتوگو با رسانههای مختلف از این گفت که نمایشگاه کتاب همچنان به شکل قبلی خود برگزار میشود و تعیین زمان آن را هم به نظر ستاد ملی مقابله با کرونا منوط کرد.
حالا بعد از کش و قوسهای بسیار و از سویی همراه با افزایش مجدد سیر صعودی ابتلا به بیماری کرونا، جوادی در گفتوگویی که با تسنیم داشته از عدم برپایی نمایشگاه کتاب تهران در سالجاری خبر داده؛ تصمیمی که وقوع آن را در ارتباط با دیگر نمایشگاههای کتاب جهان هم شاهد بودهایم؛ آنچنان که اغلب آنها همچون نمایشگاههای کتاب چین و انگلستان یا به طور کامل تعطیل شدهاند یا همچون نمایشگاه کتاب فرانکفورت به شکلی محدودتر و در شرایطی متفاوت از همیشه برپا میشود.
پیشتر مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از احتمال برگزاری این رویداد نشر در مهر ماه خبر داده بودند که حالا لغو شده، بویژه که در پاییز بحث اوج گرفتن دوباره این بیماری در سطح جهانی در میان است. حالا باید دید مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جبران بخشی از خسارتهای وارد شده به صنعت نشر چه تمهیداتی در نظر خواهند گرفت. جوادی در گفتوگوی اخیر خود از برخی برنامههای جایگزین صحبت کرده و گفته در آینده نزدیک جزئیات آنها اعلام خواهد شد.
به بهانه برگزاری بیستوهفتمین جشنواره تجسمی جوانان
رویکرد جشنواره تجسمی جوانان شناسایی استعدادها است
مریم سادات گوشه
خبرنگار
قرار است بیستوهفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با تدابیر خاص و محدودیتهای ویژه بهخاطر گسترش دوباره ویروس کرونا در تهران برگزار شود. تا پیش از این هرسال یک شهر میزبان برگزاری این جشنواره بود. جشنوارهای که نقطه امید بسیاری از جوانان جویای نام در حوزه تجسمی است. آنهایی که استعداد بسیار دارند اما در بین این هیاهو دیده نمیشوند و آثارشان به چشم نمیآید. حالا این جشنواره را فرصت مناسبی برای ورود حرفهای به دنیای تجسمی میدانند تا دیده شوند و نام شان شناخته شود. جشنوارهای که قرار است بهمنظور گسترش و پیشبرد سطح هنری هنرمندان جوان و ارتقای توان تخصصی آنها و با هدف شناسایی و معرفی جوانان هنرمند کشور در کنار استادان هنرهای تجسمی 23 تا 28 شهریور ماه در تهران برگزار شود.
شرایط ویژه کرونا
الهه پنجه باشی، استاد دانشگاه که اخیراً توسط هادی مظفری به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره انتخاب شده است در خصوص روند این جشنواره به «ایران» میگوید:«در جلسهای که با سایر اعضای سیاستگذاری و دبیر جشنواره حوزه هنرهای تجسمی برگزار شد، مطرح شد که با توجه به شرایط موجود و شیوع دوباره ویروس کرونا در کشور و اینکه امکان جابهجایی افراد از شهرهای مختلف به تهران وجود ندارد و استادان هم نمیتوانند به تهران رفت و آمد کنند و نیز بهخاطر اینکه آسیبی به نسل جوان وارد نشود، تصمیم گرفته شد که این جشنواره بسیار محدودتر و با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی در تهران برگزار شود.»
او در ادامه افزود: «سعی شد از استادان مطرح دانشگاههای تهران که صاحبنظرند در این دوره از جشنواره استفاده شود. هم برای داوری آثار و هم اینکه استادانی که در حوزه هنر فعالیت دارند با جوانان هنرمند بهصورت تخصصی در کارگاه ها کار کنند.» پنجه باشی در ادامه در پاسخ به اینکه جشنواره در شرایط کرونا چگونه برگزار خواهد شد، تصریح کرد:«موضوع کرونا بسیار جدی است و ما هم در این مورد در جلساتمان بسیار صحبت کردیم هم درباره موضوع و هم درباره تأثیرات اجتماعی که میتواند بر هنر بگذارد و هم شرایط حضور افراد در این جشنواره.»
رویکرد استعدادیابی
او در خصوص رویکرد این جشنواره توضیح داد: «رویکرد این جشنواره بیشتر شناسایی استعدادهای جوان است. کسانی که دانشجوی رشته هنر هستند و در شهرهای دورتر زندگی میکنند و شناخته شده نیستند، کارهایشان را میفرستند تا خود را محک بزنند و به تهران بیایند و در ورک شاپ ها بهصورت حضوری شرکت و با استادان مطرح کار کنند و آموزش کوتاه مدت داشته باشند و شناخته شوند و این ، به نحوی استعدادیابی نسل جدید در رشته هنر است. ما میخواهیم مشوق شان باشیم وآنها را شناسایی کنیم و برای مرحله بعد آماده کنیم.»
پنجه باشی در پاسخ به اینکه تمایز این جشنواره با جشنوارههای دیگر چیست؟، تصریح کرد:«جوانگرایی و پرداختن به نسل جوان همان وجه تمایز این جشنواره از سایر جشنواره هاست. چرا که جوانان پایهگذار هنرهای تجسمی در سال های آینده هستند. ما سعی میکنیم با این جشنواره پیریزی دقیق تری انجام دهیم و نسل جوان را شناسایی کنیم. فراخوانهای زیادی هست اما این فراخوان محدودیت سنی دارد. ما فقط یک محدوده خاص سنی را که نسل جوان است در نظر میگیریم.»
او درباره شرکت کردن خود درجشنواره در سالهای اول جوانی اش میگوید: «سالهای قبل خودم دراین جشنواره شرکت میکردم و برایم بسیار مهم بود که در آن شرکت کنم. و خیلی اهمیت داشت که کارم روی دیوار برود که در آن سالها این اتفاق افتاد و آثارم روی دیوار رفت و در موزه هنرهای معاصر تهران دیده شد. این خیلی به دانشجویان و جوانان انگیزه میدهد که کارشان دیده میشود. اکنون که امکاناتش بیشتر هم شده است و آثار روی سایت هم میرود برای همین که تصویر کارشان در فضای مجازی هم دیده میشود، انگیزهها هم بیشتر شده است.»
او در ادامه سخنانش با اشاره به شرکت برخی افراد خاص در جشنوارههای تجسمی تأکید کرد:«اکنون در جشنوارههایی که برگزار میشود آدمهای خاص همیشه شرکت میکنند و برنده میشوند. و این تفکر برای دیگران ایجاد میشود که هیچ وقت کارشان دیده نمیشود. بنابراین وقتی چنین جشنوارهای برگزار میکنیم که حرفه ای ها را جدا میکنیم و بقیه افرادی که در یک محدوده سنی هستند و کارشان و آموزشهایی که دیدهاند در یک سطح هستند و بعد آثارشان را مقایسه میکنیم این مقایسه خیلی دقیقتر است. مقایسهای است که در یک نسل انجام میشود. ما کسانی را که صددرصد برنده میشوند از این آثار جدا میکنیم. و تمرکزمان را روی نسل جوان میگذاریم.»
تغییر نگاه جوانان
این استاد دانشگاه الزهرا درباره اهمیت این کار توضیح میدهد:«اهمیت این کار این است که خیلی چیزها از این آثار میتوان فهمید. یکی اینکه به نحوه آموزش آنها پی میبریم و متوجه میشویم که خروجی سال های بعد با چه کیفیتی است. و اینکه آنها به چه موضوعات اجتماعی بیشتر اهمیت میدهند. و چگونه کار میکنند. آنچه در نسل های قبلتر نبوده است و اکنون در بیشتر آثار میبینیم واین یعنی تأثیرات جدید اجتماعی در هنر امروز. بنابر این وقتی آثار را بهطور دقیق بررسی میکنیم میبینیم که رنگ ها هم عوض شدهاند یا حتی موضوعات اجتماعی و نوع نگاه جوانان تغییر کرده است. حتی جرأت و جسارت در کار این نسل بیشتر شده است اما ما این جرأت را در نسلهای بعد نمیبینیم چرا که هرچه سن آنها بالا میرود این جسارت در آنها کمتر دیده میشود. و آن شجاعت کمرنگ میشود. و به دست یکسری تغییرات و عوامل بیرونی سپرده میشود.»
برش
جشنوارهای برای همه جوانان ایرانی
الهه پنجه باشی: جشنواره جوان رویکردش جوانگرایی است و پرداختن و به تبلور رساندن آنهاست. میتوان گفت همین جوانان آینده هنرهای تجسمی ایران را پایهگذاری میکنند و نقش مهمی در آن دارند. خیلی از آنها در تهران زندگی نمیکنند و شاید با امکانات تهران آموزش ندیده باشند ما میخواهیم با این جشنواره همه جای ایران را رصد کنیم چرا که این جشنواره فقط مختص تهران نیست و همیشه در شهرهای مختلف برگزار میشد اما امسال به خاطر محدودیتهای کرونا و رعایت بیشتر مسائل بهداشتی با محدودیت برگزار میکنیم.